måndag 27 juli 2009

Fan fan fan

Det här inlägget har tidigare publicerats på www.atgidag.se.
Direktlänk till inlägget på atgidag finns HÄR.
__________________________________________________________

Söndag 27 juli

Ursäkta språket. Men det var så jag kände mest hela kvällen igår. Det här handlar om veckans V75-utmaning. Och hur jag genom ett ynka litet slarvfel gick miste om att regelrätt vinna över Raffe och Peter.


Spex Brodde och Erik Adielsson segerdefilerar.

Vi tar det från början.

Eftersom V75 kördes på Hagmyren denna lördag passade jag på att åka hem och hälsa på mina föräldrar som bor ca 15 mil norr om Hudiksvall. Och på fredagen var vi och hälsade på min faster med familj för att äta surströmming. Och eftersom min släkt är av norrländsk-polsk blandning förstår ni själva att det inte var en helt alkoholfri tillställning.

Väl hemma kom jag på att jag måste göra mitt V75-system till utmaningen. Jag skulle ju bila ner till Hagmyren tidigt på lördag morgon och under dagen där skulle jag inte ha tid eller möjlighet att sätta mig och blogga.

Jag och pappa hade pratat lite V75 tidigare under veckan och funderat på om man kunde spika Spex Brodde i första. När Hans Adielsson väljer att skicka upp hästar till norrland vinner de nästan alltid var vår motivering. Jag bestämde mig emellertid för att även ta med favoriten Ecco Flax. När jag gjort klart mitt system var klockan så mycket att det naturligtvis var stängt för spel hos ATG. Just i den stunden tyckte jag att det var värdelöst att jag inte kunde spela dygnet runt. Så här i efterhand inser jag att det nog är bäst som det är.

Jag bestämmer mig då för att lägga upp mitt system på bloggen och sedan lämna in det via mobilen under lördag förmiddag. Man vill ju inte riskera att stå där utan spel om hästarna skulle gå in. Jag skriver ner mitt system, som summerar ihop till 198 kronor, på en lapp och lägger i handväskan. Allt väl så långt.

Under lördag förmiddag på Hagmyren kommer jag på att jag måste lämna in mitt V75-system. Tyvärr ligger lappen med hästarna i bilen, men jag är ganska säker på att jag kommer ihåg systemet i huvudet så jag loggar in på ATG i mobilen och fyller i hästarna. Det enda loppet jag var lite osäker på var V75-5 men jag har för mig att jag hade 1, 2 och 4. Systemet summerar till 198 kronor och jag trycker på spela. Mobilen säger då, som så många gånger förut, att jag inte har tillräckligt med pengar på kontot. Föra över pengar är dock enkelt och jag klickar in på start, konto, insättning och fyller i summan, mitt lösenord och de tre siffrorna på mitt bankkort. Den här gången får jag upp ett meddelande att en överföring inte går att genomföra. Nähä. Vad nu då, hinner jag tänka innan jag kommer på att jag precis har bytt bankkort. Mitt gamla kort dog nämligen i Årjäng – efter en dag i fickan på min regnjacka så slutade det helt enkelt att fungera. Och nu när jag har nytt bankkort så måste jag såklart registrera det till mitt ATG-konto. Men det är inget jag kan göra på studs, så jag ringer då till pappa och ber honom att lämna in mitt system. Och när jag frågar om han har en penna så att han kan skriva ner mina hästar så säger han att han ju redan har systemet på bloggen. Perfekt.

Pappa lämnar in systemet och jag och Helene fortsätter att fixa med det vi ska och när V75-1 ska starta står vi i vinnarcirkeln för att se till att den vinnande kusken ska komma och signera våra sommartravet-t-shirts. Erik Adielsson åker förbi oss med Spex Brodde och jag säger då till Helene att jag tror att de kommer att vinna och att jag har 9 och 11 på V75.

Loppet går och Erik vinner planenligt. Jag är glad som få och skryter både för Helene och Jocke Johansson (som är konferencier) om att det där var en solklar vinnare. Att när Hans skickar hästar till norrland så vinner de oftast och allt det där. Särskilt glad är jag över att jag tagit ledningen över Raffe och Peter i utmaningen. Oj vad det känns bra.

Alla tre hade sedan spikat Järvsöfaks så jag leder fortfarande med 1-0 inför gulddivisionen. Där hade jag inte med S.J’s Photocopy och de båda kvitterar. Jag hade sedan 11 av 12 hästar i V75-4 och jag var ganska säker på att ingen av mina utmanare hade Ulf Ohlsson och M.T. Investment. Sedan vann Jorma Kontio med Vinnalt Herkule och den hade jag för mig att vi hade alla tre.

Utmaningen kunde nu avgöras i V75-6 där tipsexperterna Peter och Raffe valt att spika Juan Carlos, medan jag tyckte att Power Nap var en bättre spik. Och förstå hur bra det kändes när min spik satt men inte deras.

Så inför sista avdelningen trodde jag i princip att jag hade tagit hem utmaningen. Och när Staro Allentown vann så kunde jag dessutom räkna in tre stycken femmor, och lite pengar tillbaka. Men framförallt så hade jag slagit Raffe och Peter. Det var stort för mig och något som jag glatt berättade om för alla jag träffade.

Men säg den lycka som varar.

I bilen på väg hem ringer jag till pappa och vi har ett samtal i stil med:

Jag: Tänk att jag är bättre på att tippa än Raffe!
Pappa: Nej, ni är väl lika bra.
Jag: Va?
Pappa: Ja ni hade tre rätt var.
Jag: Tre rätt! Nä jag hade 5 rätt.
Pappa: Nej, det tror jag inte.
Jag: Jo, jag hade rätt på Spex Brodde, sen hade jag ju nästan alla i V75-4 och sen…
Pappa: Vilket nummer hade Spex Brodde?
Jag: 11
Pappa: Du hade 9 och 12 i första.
Jag: Va!
Pappa: Ja
Jag. /¤%¤#, då måste jag ha skrivit fel. Varför sa du inget?. Du visste ju att jag skulle ha Spex Brodde.
Pappa: Ja, jag tyckte att det var lite konstigt, men jag trodde att du hade ändrat dig. Anton Bris är ju också bra.
Jag: Anton Bris! Klart att jag inte hade ändrat mig. Men då borde jag haft fyra rätt. För jag hade ju Ulf Ohlsson i fjärde.
Pappa: Ja
Jag: Och sen hade jag ju Jorma i femte.
Pappa: Nej du hade 1, 4, 6 i femte.
Jag: Skojar du? Jag trodde att jag hade 1, 2 och 4.
Pappa: Nej du hade 1, 4 och 6.

Efter det var samtalet mest fyllt av svordomar från min sida.
Jag kan ta att jag inte hade med Jorma i femte, för jag var lite osäker på vilka tre hästar det var jag hade valt. Men att skriva 12 istället för 11 i första avdelningen var ju inget annat än slarv från min sida och läxan är att aldrig mer blogga eller för den delen spela på hästar under influensen av alkohol.

Men jag står för mitt misstag så på papperet kommer jag att räkna den här veckans utmaningar som oavgjorda. Det svider det gör det. För jag hade så gärna velat ta hem det.

Därför tröstar jag mig med att jag vet innerst inne att jag vann med 4-3…

Det här var mitt V75-system.
V75-1: 9, 12
V75-2: 9 Järvsöfaks
V75-3: 2, 3, 5
V75-4: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12
V75-5: 1, 4, 6
V75-6: 6 Power Nap
V75-7: 7, 12
Jag hade rätt i avdelningarna 4, 6 och 7.

Här var Raffes system:
V75-1: 2, 9
V75-2: 9 Järvsöfaks
V75-3: 1, 2, 3, 5, 6
V75-4: 2, 3, 6, 7, 12
V75-5: 2, 6
V75-6: 4 Juan Carlos
V75-7: 2, 7, 9, 12
Raffe hade rätt I avdelningarna 3, 5 och 7.

Här var Peters system:
V75-1: 7, 9
V75-2: 9 Järvsöfaks
V75-3: 1, 2, 3, 5, 6
V75-4: 2, 3, 6, 7, 12
V75-5: 1, 2
V75-6: 4 Juan Carlos
V75-7: 2, 4, 7, 12
Peter hade rätt I avdelningarna 3, 5 och 7.

Veckans utmaningar slutade båda oavgjort.

Totalt Anki vs utmanarna: 1-2-4 (vinster-oavgjorda-förluster).


Inga kommentarer: