torsdag 23 juli 2009

Gunnar Melander som kör Lapp Nils

Det här inlägget har tidigare publicerats på www.atgidag.se.
Direktlänk till inlägget på atgidag finns HÄR.
__________________________________________________________

Torsdag 23 juli


I dag fick jag se min gamla idol Gunnar Melander vinna lopp med Myllarfaks. Gunnar är nämligen en av mina favoriter inom travet. Han må inte vara känd som världens bästa kusk men han är en utomordentlig tränare och han är väldigt snäll och trevlig. Dessutom har han bidragit till att mina föräldrar blev gifta samt till mitt hittills enda besök i en vinnarcirkel som hästägare.


Gunnar efter dagens seger.

Vi tar det från början.

Det var nämligen som så att min mormor ägde en häst som hette Stjärnbest. Gunnar tränade och tillsammans var de favoriter till segern i Kallblodsderbyt 1981. Mormor lovade innan loppet att om Stjärnbest vann Derbyt så skulle hon bjuda mina då ogifta föräldrar på bröllopet.

Hur det gick?

Jo, Stjärnbest vann samtidigt som Gunnars andrahäst i loppet, Mulle Min, tog sig i mål som tvåa. Händelsen beskrevs i Västernorrlands Allehanda som en av de största triumferna för ångermanländsk travsport någonsin. Förstapriset gav mormor 53 200 kronor och knappt tre månader senare, den 12 september, gifte sig mina föräldrar. Hedersgäst på bröllopet var självklart Gunnar Melander.



Då var jag bara några månader gammal, men under min uppväxt fortsatte sedan Gunnar att dyka upp lite här och var. När vi besökte Dannero brukade jag följa med pappa över på stallbacken och då gick vi ofta och hälsade på hos Gunnar och Mona. Och eftersom vi bara bodde några kilometer från familjen Melander brukade mamma vara där och rida ibland. När jag och min syster följde med brukade Gunnar hämta Elisabeths ponnyhäst som vi fick pyssla med och rida på vilket självklart var en höjdare. En gång när vi var där kom Mona bärandes på 2 små kattungar, som vi till vår stora glädje fick ta med oss hem och hade sedan i över 10 år.

Gunnar körde även några lopp med en bångstyrig nordis som jag och min syster fått av mormor som ridhäst, men som vi startat igång. Karriären bestod av två segrar och vid den första, en sommardag på Hagmyren, var det Gunnar som satt i vagnen. Och just den dagen på Hagmyren gjorde jag mitt hittills enda besök i en vinnarcirkel som hästägare. Just av den anledningen ligger Hagmyren mig lite extra varmt om hjärtat.

Att Gunnar gjorde ett gott intryck på mig som barn har jag dessutom nedpräntat på papper. När jag var yngre tävlade jag i längskidor för en klubb som heter SUIF. I klubbens egen tidning, SUIF Skidan, hade man i ett nummer intervjuat några av barnen. När intervjuaren kom fram till den sista frågan om vilka som var ens idoler svarade de flesta barnen Billan eller Gunde, Roxette eller Shaboom, Börje Salming eller Håkan Södergren. Alla utom jag som svarade…

…Gunnar Melander som kör Lapp Nils!


Klipp från SUIF Skidan.

Inga kommentarer: